טלפון 077-4000179, רחוב פריימן 5, ראשון לציון, שעות עבודה ראשון-חמישי 09:00-18:00 

תפקידם של מנהלי מערכות IT

תפקידם של מנהלי מערכות IT

מיהו מנהל מערכת, מנהל IT ?

הינו עובד שתפקידיו כוללים תפעול שוטף של ציוד המחשבים, הרשת והתוכנה , לעתים קרובות מנהל המערכת מחויב להבטיח אבטחת מידע בארגון. מנהלי מערכות הם עובדים שתחומי האחריות שלהם כוללים יצירת ביצועים מיטביים של מחשוב ותוכנה למשתמשים, המקושרים לעתים קרובות לעבודה משותפת לתוצאה ספציפית.

לעתים קרובות, חלק מהתפקידים של מנהל מערכת מועברים לחברות העוסקות במיקור חוץ של IT.
בדרך כלל, חברות אלה מספקים את השרות בעלויות נמוכות יותר מאשר להעסיק עובדים במשרה מלאה
ומבצעות עבודות על בסיס הסכמי שרות חודשיים.

למה אנו זקוקים למנהלי מערכות IT ?

בגלל הצמיחה המהירה של האינטרנט והתפתחות טכנולוגית הרשת , קשה יותר ויותר למנהל מערכת יחיד להתמודד עם כל הבעיות, לכן ניתן להיעזר בפורומים באינטרנט אשר ירחיבו את אופקיהם של מנהלי מערכות מתחילים ומספקים עזרה בפתרון בעיות IT שונות. בעקיפין, זה נובע מהזמינות של זמן פנוי על ידי מנהלי מערכות מנוסים בגלל רמתם המקצועית הגבוהה יותר .

תפקידי מנהלי המערכות הן :

  • הכנה ושמירה של גיבוי נתונים, אימותם והשמדתם התקופתית
  • התקנה ותצורה של עדכונים נחוצים עבור מערכת ההפעלה והתוכנות
  • התקנה תצורה של חומרה ותוכנות חדשים
  • מתן מענה לחשבונות המשתמש
  • אחריות לאבטחת מידע בחברה
  • פתרון בעיות במערכת
  • תכנון וביצוע עבודות להרחבת מבנה הרשת של הארגון
  • תיעוד של כל הפעולות שבוצעו

תחומי אחריות של מנהלי מערכות IT

בארגונים עם צוות גדול ניתן לחלק את האחריות בין מספר מנהלי מערכות – למשל, בין מנהלי אבטחה, חשבונות וגיבויים.
כמו כן, בארגונים עם צוות מצומצם, חובות אלה יכולות להתבצע על ידי מומחה אחד, העוסק הן בייעוץ למשתמשים ובתיקון החומרה של מחשבים אישיים והתקנים היקפיים.

ניתן לחלק את מנהלי המערכת למספר קטגוריות:

מנהל תפעול ושרתי האינטרנט – מתקין, מגדיר ומתחזק תוכנת שרת אינטרנט :
אתה צריך ידע במערכות יוניקס (בעיקר לינוקס ו- FreeBSD), יכולת להגדיר את שרת האינטרנט Apache ושרתי הדואר (qmail, Send mail, Exim, Postfix) המותקנים על יותר מ 90% משרתי האינטרנט ברחבי העולם .
שרת אינטרנט אופציונלי IIS ומשפחת מערכות ההפעלה Windows Server.
נדרשת הבנה מעמיקה של מודל OSI, פרוטוקול TCP / IP.

  • מנהל בסיסי נתונים – מתמחה בתחזוקת בסיס נתונים:

    לזה נצטרך ידע מעמיק ב- DBMS (לפחות אחת MySQL, PostgreSQL, MS SQL, Oracle, Informix, Firebird, DB2), מערכת ההפעלה עליה פועל בסיס הנתונים (Windows Server, * nix (בעיקר Linux / FreeBSD) או Solaris), ידע בתכונות יישום בסיס נתונים וכן הכרת שפת המידע הלוגי SQL.

  • מנהל רשת – פיתוח ותחזוקת רשתות :

    לזה נצטרך ידע מעמיק בתחום פרוטוקולי רשת (TCP / IP, IPX) ויישום, ניתובם, יישום VPN, מערכות חיוב, ציוד רשת פעיל, בניית רשת פיזית (Ethernet, טבעת אסימון, FDDI, 802.11).

  • מהנדס מערכות מידע – עוסק בבניית תשתית מידע ארגונית ברמת היישום .

    בדרך כלל הוא עובד בחברת מיקור חוץ או בחברה גדולה, בתאגיד.
    זקוק לידע במערכת הפעלה נפוצה (Windows NT, Linux, FreeBSD, Mac OS); שירותי ספריות Active Directory, Lotus Domino, LDAP; DBMS, דואר, תוכנה קבוצתית, שרתי אינטרנט, CRM, ERP, CMS, מערכות עבודה נפוצות – איתם הם מתמודדים בהקשר של תהליכים עסקיים.

  • מנהל אבטחת רשת עוסק בנושאי אבטחת מידע, תיעוד של מדיניות אבטחה, תקנות והוראות על משאבי מידע.  בדרך כלל הוא עובד בחברת מיקור חוץ או בחברה גדולה, בתאגיד.
    זה דורש ידע בפרוטוקולי הצפנה ואימות, יישומם המעשי (VPN, RADIUS, SSL, IPsec, RAS), תכנון PKI, מערכות בקרת גישה (חומות אש, פרוקסי, כרטיסים חכמים, Check Point, SecurID), ניתוח אירועים, גיבוי .
  • מנהל רשת של חברה קטנה (בין 5 ל -30 עובדים ) – עוסק בשמירה על הביצועים של צי ציוד מחשבים קטן ושירותי הרשת :
    מבצע את כל החובות הקשורות למחשבים ותקשורת, כולל תמיכה טכנית למשתמשים.
    בחברות העוסקות בפיתוח תוכנה היא משרתת שרתי אינטרנט, תוכניות המשמשות את המפתחים ,זה יכול גם לבדוק תוכנה שפותחה על ידי החברה.
    דורש ידע במערכת ההפעלה מיקרוסופט, תוכניות משרד וחשבונאות כמו Microsoft Office ו- 1C, יכולת להניח רשת מקומית, ידע בסיסי על בסיסי נתונים ושפות תכנות.
  • מנהל שרתי דואר – עוסק בתצורה ותמיכה של דואר אלקטרוני.
    הכרת השרת של Windows Server או Linux / FreeBSD נדרשת בהתאם לדרישות תוכנית שרת הדואר – Microsoft Exchange Server, qmail, Office 365, Send mail, Exim, Postfix, מודולים נוספים לבדיקת וירוסים, דואר זבל, או לשילוב עם מסדי נתונים LDAP, MySQL, PostgreSQL, אורקל אקטיב מדריך .
    דורש ידע בפרוטוקולים וטכנולוגיות SMTP, SSL, POP3, DNS, Active Directory של מיקרוסופט, פרוטוקול TCP / IP ותוכניות לקוח הדוא"ל העיקריות של Microsoft Outlook, The Bat!, Mozilla Thunderbird, KMail, Evolution.
דרגו את המאמר post
דילוג לתוכן